Vad händer om en flaska vin i din hemleverans från Systembolaget är korkdefekt? Inte mycket är det korta svaret. Jag öppnade en hemlevererad flaska till rödtungan häromdagen och tyvärr möttes jag av den omisskännliga doften av korkdefekt vin. Det var ingen som helst tvekan. Ingen smygkork här inte. Jag hann inte ens ner med näsan i glaset. Nåväl, sådant händer när man försluter vinflaskor med naturkork. I ca 5% av vinflaskor som är förslutna med naturkork är vinet korkdefekt. Som tur var hade jag en flaska till av samma vin i kylen så det löste sig ändå. Rödtungan var helt fantastisk god och vinet satt som en smäck till. Jag korkade igen flaskan med det korkdefekta vinet och ställde undan den tills jag hade tid att läsa i Systembolagets försäljningsvillkor hur den skulle reklameras. Tyvärr kunde jag efter en stunds läsande i försäljningsvillkoren konstatera att Systembolaget saknar rutiner för reklamationer vid hemleveranser.
Följer Systembolaget konsumentköplagen?
Systembolaget har inga rutiner för hur en reklamation av en hemleverans från deras webbshop skall hanteras. I deras ”allmänna villkor” står att man skall kontakta Systembolagets kundtjänst om man inte har möjlighet att ordna retur till någon av deras butiker. Det gav ju faktiskt hopp om att Systembolaget kanske trots allt har rutiner vid retur av reklamationer. Men icke. Efter att ha väntat i telefonkö i 37 minuter fick jag tala med en trevlig person på kundtjänst. Av henne fick jag veta att det inte går att returnera en reklamation av ett hemlevererat vin. Däremot går det utmärkt att reklamera vinet i vilken systembolagsbutik som helst inom 3 år. Jag undrar jag hur Systembolaget hade stått sig på en konkurrensutsatt marknad med de försäljningsvillkoren? Slätt, misstänker jag. Frågan är om Systembolaget följer konsumentköplagen när det gäller reklamationshanteringen?
Gräddfil för Systembolaget?
Jag kollade med Konsumentverket om Systembolaget som statligt bolag eventuellt har någon gräddfil vad gäller konsumentköplagen men enligt dem så omfattar lagen alla. Även Systembolaget. Vid emailkorrespondens med Systembolagets kundtjänst så fick jag svaret ”Vi har dessvärre ingen service för att hämta upp antingen återköp eller reklamationer vid hemleverans utan detta hanteras av våra butiker. Men i denna pandemi gör vi tillsvidare undantag om kunden inte vill besöka en butik.” Det verkar som om Systembolaget väljer att bara tillämpa de lagparagrafer som passar dem. Själva mailkontakten med kundtjänst fungerade dock alldeles utmärkt och återbetalningen av det defekta vinet utfördes omgående. Det var ju gott nog för mig. När jag hade fått tillbaka pengarna så kunde jag ju hällt ut det defekta vinet och varit nöjd med det. Men eftersom systembolaget vill ha in defekta viner för att kunna verifiera felet och i sin tur reklamera det hos importören så uppstår ett transportbehov som de behöver lösa. Det var ju tur i oturen att Systembolaget nu i pandemitider gör undantag vad gäller returerna. Annars vet jag inte hur det hade gått. Någon vecka senare hämtade Bring på Systembolagets uppdrag min reklamation men det var alltså inte på grund av att de följde konsumentköplagen utan för att de gjorde undantag på grund av pandemin. Man kan ju undra om de har rätt eller om de chansar?
Systembolagets hemleverans av vin -hur funkar det?
Nu under coronapandemin har jag använt mig av Systembolagets hemleverans av vin några gånger för att slippa gå till butikerna och riskera att utsätta mig för coronasmitta. Det har fungerat hyggligt bra även om det är ganska dyrt. En låda om 12 flaskor kostar 120 kr att få hem till dörren. En annan orsak till att mitt betyg bara blir ”hyggligt bra” och inte ”utmärkt” eller ”fenomenalt” är att man måste vara hemma en vardag för att ta emot leveransen mellan kl 10-16! Det är ett stort aber eftersom andelen potentiella kunder som skulle kunna tänkas vilja beställa med hemleverans blir begränsat till hemarbetande och daglediga. Jag tycker nog att Systembolaget med tanke på sin monopolställning och höga svansföring borde ha en både smidigare och billigare lösning för hemleverans. Kan det vara så att de egentligen inte alls vill driva någon webbshop med hemleveranser men att de, för att värna monopolet, vill visa att de hänger med? Jag är inte konspiratoriskt lagd men det kan inte hjälpas att man även kan ana en strategi att driva kunderna till butikerna istället genom att bara vara ”hyggligt bra” på hemleveranser.