Site icon

Blossa Sparkling & Spices Classic Red -röda julbubblor

Blossa Sparkling & Spices Classic Red -röda julbubblor

Blossa Sparkling & Spices Classic Red -röda julbubblor

Adventstider och Blossa glögg. ”Det är sen gammalt”, som det heter på modernt twitterspråk. Blossa glögg har 150-åriga anor och är urmodern till den uppsjö av glöggmärken som varje jul sköljer över oss. Det säljs stora mängder på Systembolaget och pallvis i dagligvaruhandeln. Varumärket Blossa har vårdats ömt och det brukar dyka upp nya produkter i blossafamiljen då och då. Ett välkänt exempel är Blossa årgångsglögg som lanserades 2003 och som kommer med en ny smak varje år. Nyheter är bra att bygga sin marknadsföring runt. Det är bra för ett varumärke om det händer något som skapar rubriker. Nu är dock frågan om det inte har hänt lite för mycket. Blossa Sparkling & Spices Classic Red -röda julbubblor.

Svensk-Dansk-Finsk-Tysk blossaglögg

Blossa är ursprungligen en svensk glögg som har blandats på olika platser under åren. När statliga V&S AB såldes till franska Pernod Ricard 2008 valde den nye ägaren att stänga fabriken i Sundsvall varpå blandning och tappning flyttades till Svendborg i Danmark. 2010 såldes varumärket Blossa till finska Altia och blev följaktligen finskt. Inte nog med det. De båda mousserande ”Blossa Sparkling & Spices” produceras i Tyskland. Det är lite grand som den gången jag skulle prova nya tennisracketar och lånade hem tre olika av samma märke och de visade sig vara tillverkade tre olika asiatiska länder. Varumärke, ursprung och tillverkningsplats kan uppenbarligen vara helt olika saker. -Globalisering tror jag visst att det kallas.

Blossa -ett varumärke värt att vårda…

Jag förstår att det är frestande att försöka få större butiksexponering av varumärket genom flera olika produkter bredvid varann på hyllorna. Det är en gammal välkänd strategi. Den medför dock risken att varumärket blir urvattnat. Särskilt om produkterna spretar, finns i olika varugrupper eller har olika målgrupper. Hur strategin funkar för Blossa vet jag inte men förmodligen är det framgångsrikt eftersom antalet produkter ökar.

Blossa Sparkling & Spices Classic Red -röda julbubblor

Utseende, doft & smak

Passar till

Vinfakta

Länkar

 

Exit mobile version